Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az ágostai hitvallású evangélikusok Pesten, a reformátusok Budán zsinatot tartottak. (Az 1791:XXVI. törvénycikk új egyházszervezetet állapított meg, amely a világi elem befolyását erősítette. A két egyház együttes bizottságai kidolgozták a közösnek tervezett főkonzisztórium és egyetemes főgondnoki hivatal tervét, melyek a két protestáns egyházat a külvilággal való kapcsolatában egyesítették volna, de mivel a terv nem nyert királyi jóváhagyást, így nem is valósult meg.) → 1821. március 18.

Szily János szombathelyi megyéspüspök lerakta a szombathelyi székesegyház alapkövét. → 1806. november 9.

A Helytartótanács 14 533. számú rendelete szabályozta a szerzetesrendek kormányzását és belső szervezetét. (A szabályzat csak önálló, Rómától független rendi tartományokat ismert, eltiltotta a szerzeteseket minden olyan összeköttetéstől, amely külső joghatósági befolyást vagy pénzküldést vonhatott maga után. A rendtartomány vezetője a provinciális, aki a generális hatáskörével kormányoz két tanácsos [consultor] segítségével. A kolostorok élén az ún. gvárdiánok állnak. Az elöljárók hivatali ideje a II. József által elrendelt öt év helyett három esztendő, tehát háromévenként választó káptalant [capitulum electivum] kell tartani. A szerzetesi fegyelem fenntartására évenként gyűlést tarthatnak [congregatio intermedia vagy consultorialis]. A szerzetesi regula, konstitúciók és exemptiók úgy maradtak, amint azokat II. József király eltörölte vagy megváltoztatta, a káptalanokon újabb statútumokat nem alkothatnak. A káptalani jegyzőkönyveket a Helytartótanácshoz kell fölterjeszteni.) → augusztus 13.

Hunyadi Ferenc lelkész, a tiszántúli református egyházkerület főjegyzője általános választási gyűlést hívott össze. Felhívást intézett a gyülekezetekhez, hogy szavazataikat szabadon, ha kell, lelkészeik akarata ellenére is, adják le. A választás eredményeként Hunyadi Ferenc lett az új püspök. (A gyűlés Sinai Miklóst professzori tisztségétől is megfosztotta. A budai zsinat előterjesztésére a király megerősítette Hunyadi Ferenc főjegyző püspöki megválasztását, de új vizsgálatot rendelt el Sinai professzori tisztségétől történt megfosztása ügyében. A hírhedt Sinai-per kilenc évig tartott.)

A tiszántúli református egyházkerület papjai háromfős küldöttséget választottak, hogy az Bécsben a királytól kérje Sinai Miklós püspökké választásának megerősítését, valamint a világiaknak az őket szerintük meg nem illető hatáskörükből való eltávolítását. (A küldöttség tagjai közül végül csak Sinai indult el június 4-én, de ő sem járt eredménnyel.) → június 28.

A tiszántúli református egyházkerület papjai a világiak kihagyásával választották meg új püspöküket Sinai Miklós teológiai professzor személyében. A főgondnok mind a gyűlést, mind Sinai megválasztását törvénytelennek minősítette. → május 18.

II. Lipót visszavonta II. Józsefnek még érvényben lévő néhány egyházi vonatkozású intézkedését. (Így az 1783. november 24-i rendelkezését, amelyben II. József megtiltotta a főpapoknak, hogy pénzzel hozzájáruljanak a római kúria kiadásaihoz, s hogy egyházi ügyekben fellebbezzenek hozzá.)

II. Lipót király szentesítette az 1791. évi törvényeket. Az 1791:XXIII. törvénycikk Isten egyházairól és az alapítványokról: „Ő szent felsége, mint az egyházak legfőbb kegyura, Isten egyházait jogaikban megtartandja és mindenféle alapítványokat az alapítók szándéka szerint igazgattat.” Az 1791:XXIV. törvénycikkel a király megerősítette az esztergomi érsek törvényes hatalmát, jogait és kiváltságait. Az 1791:LXXVI. törvénycikk A vallás ügyéről. Főbb §-ai: a protestánsoknak szabad nyilvános vallásgyakorlatot, templom- és iskolahasználatot biztosít; katolikus részre stólát nem tartoznak fizetni; hivatali kinevezéseknél a vallás nem jöhet tekintetbe; a protestáns vallásra való áttérést be kell jelenteni a királynak; vegyes házasság mindig katolikus plébános előtt kötendő, az ilyen házasságból származó gyermekek: ha az apa katolikus, minden gyermek az ő vallását követi, ha az anya katolikus: a lányokat katolikus vallásban kell nevelni, csak a fiúk követhetik apjuk vallását; protestánsoktól nem követelhető a római katolikus esküminta; házassági ügyeikben egyházi bíróságaik az illetékesek, amíg ezek megalakulnak, addig a világi bíróság jogosult intézkedni. A törvény hatálya nem terjedt ki Horvátországra. → szeptember 14.–október 13.

Az erdélyi román püspökök benyújtották a királynak az erdélyi románok Supplex Libellus Valachorum című emlékiratát, amely az erdélyi románok negyedik rendi nemzetként való elismerését kérte. (II. Lipót az emlékiratot megküldte az erdélyi országgyűlésnek, amelynek állásfoglalása után a kérést elutasította.)

Pozsonyban a reformátusok és evangélikusok konventje közösen tárgyalta meg az 1791:XXVI. törvénycikk értelmezésére összehívandó zsinat előkészületeit.